Interview Elizabeth Kleinveld, directeur ARTSTART
Een galerie bezoeken of de kunstuitleen binnenstappen te hoogdrempelig? Dan biedt ARTSTART uitkomst. Op de website komen vraag en aanbod in de kunsthandel op een snelle en eenvoudige manier samen. Quintor was verantwoordelijk voor de bouw van het digitale platform.
Dialogues Incubator, een initiatief van ABN AMRO, zet innovatieve concepten bij succes als nieuwe ventures in de markt. Veelal zijn de concepten gerelateerd aan bancaire zaken of aan diensten van financiële instellingen. ARTSTART, een online kunstplatform voor kwalitatieve betaalbare hedendaagse kunst, vormt daarop een van de uitzonderingen. Waarom eigenlijk? ‘Heel eenvoudig, vraag en aanbod vinden elkaar gewoonweg te weinig in de kunsthandel’, vertelt Elizabeth Kleinveld, directeur van ARTSTART. ‘Daar wilde men iets aan doen. Vandaar dat het initiatief is omarmd. ‘Quintor werd benaderd om het digitale platform te bouwen. Hans Cremer van Dialogues Incubator had goede ervaringen met Agile en Scrum. Hij wilde dat ARTSTART op basis van dezelfde methodiek gerealiseerd werd.’
Technisch perfect
Het platform is gebouwd met een Java backend en een Flex frontend. Met Spring, Hibernate, Spring-Flex en Spring-actionscripts als gebruikte frameworks en technieken. Het resultaat mag er zijn, vindt Elizabeth. ‘Als je kunst wilt kopen en verkopen is er geen enkel systeem dat zo mooi oogt als ARTSTART. Dat komt natuurlijk niet alleen voor rekening van Quintor. Ook de vormgevers van Studio Dumbar hebben fantastisch werk geleverd.’ ARTSTART is opgebouwd uit drie pijlers: een online galerie, een digitale leeromgeving voor kunstliefhebbers en live events in samenwerking met de kunstwereld. Technisch ziet het er perfect uit, benadrukt Elizabeth. Als voorbeeld noemt ze de rekenmodules. ‘Veel kunstenaars zijn administratief niet echt goed aangelegd. Daar is volop rekening mee gehouden. Als de kunstenaar bijvoorbeeld de verkoopprijs invoert, laat het systeem zien hoeveel hij na aftrek van de btw overhoudt. Ook bestaat er de mogelijkheid om het systeem zelf facturen te laten aanmaken, voor zowel de kunstenaar, ARTSTART als de koper. Een ander belangrijk aspect is dat je heel goed op een kunstwerk kunt inzoomen. Soms bekruipt je echt het gevoel dat je er tegenover staat. Onvoldoende zichtbare kunstwerken zijn voor veel mensen een reden om online geen kunst te kopen. Quintor heeft ons daar op technisch vlak uitstekend bij geholpen.’
Van businessgedachte naar IT
Niet minder tevreden is Elizabeth over Agile/Scrum, een methodiek waarmee ze vooraf onbekend was. Vooral het feit dat je businessgedachtes vertaalt naar IT, en niet andersom, maakt haar enthousiast. ‘Voortdurend is er iemand aanwezig die op businessniveau met je spart, zodat je vervolgens kunt schakelen naar de meest geschikte IT-oplossingen. Als je het idee hebt dat je niet op de juiste weg zit, dan kun je dat meteen veranderen. In vergelijking met de watervalmethode heb je aanzienlijk meer controle op het proces. Steeds weer opnieuw bepaal je als team wat je belangrijk vindt. En elke drie weken ga je evalueren. Door de korte sprints kregen we het concept van ARTSTART steeds helderder. Sterker nog, tijdens het proces merkten we soms dat we onvoldoende inzicht hadden in de businessgedachte. Vervelend op dat moment. Maar liever dat, dan maanden later.’